האבחון הוא מערכת מבחנים הבודקים את יכולותיו
השכליות של הנבחן, יכולות הלמידה שלו, מצבו הרגשי ואישיותו.
אבחון נועד לברר את המקור לקשיי למידה וקשיים
רגשיים של תלמידים בכל הגילאים, על מנת להמליץ על דרכי טיפול בתחום הלמידה. הקשיים
יכולים לנבוע מפערי למידה, יכולת נמוכה, לקויות
למידה, בעיית קשב וריכוז, קשיים חברתיים, רגשיים, משפחתיים ועוד.
על סמך האבחון, ובהתאם לקשיים שאותרו, נבנית
תכנית טיפולית שיכולה לכלול הוראה מתקנת ו/או המלצות לאסטרטגיות למידה וכן טיפולים
בתחום הרגשי. במקרה הצורך, ניתנות המלצות להתאמות, הקלות במבחנים וכו'.
אבחון נעשה כאשר מתגלה קושי בתפקוד של ילד,
נער או מבוגר מבחינה לימודית, חברתית, רגשית או משפחתית. האבחון מאפשר:
- אבחונים לוועדות שילוב
בית ספריות, לשם קבלת זכאות לשעות הוראה מתקנת בבית הספר
- אבחונים להגשה לוועדות
השמה בחינוך המיוחד
- אבחונים לוועדות ההתאמה
המחוזיות למתן התאמות לבחינות בגרות
אבחון בשלות נערך לילד בגן חובה, כאשר ההורים
והגננת אינם בטוחים שהוא כבר בשל ומתאים לעלות לכתה א'. מקרים אלו עשויים לנבוע עקב גיל צעיר יחסית בשנתון (יליד החודשים אוקטובר
– נובמבר), עקב היותו ילדותי עדיין ו/או שיש לו איחור או קשיים בתחום הויזו-גרפו-מוטורי.